רצים ללא גבולות

למה מפגשי גיבוש היא הדרך הטובה ביותר ליצור דו קיום בדור העתיד בישראל?

ישראל הס 20 לנובמבר 2019

עמותת רצים ללא גבולות משתמשת במספר טכניקות ייחודיות כדי ליצור דו קיום בין בני נוער יהודים וערבים בישראל. המטרה הראשונה כמובן היא שיפור הריצה והכושר הספורטיבי של בני הנוער שמתאמנים אצלנו. תכנית האימונים דואגת לכך שהמתאמנים הופכים מרצים שלא מצליחים לרוץ מעל 1/2 קילומטר בתחילת השנה, לרצים מנוסים שרצים 10 ק"מ בסופה. שיפור זה מייצר תחושת הצלחה אדירה לבני הנוער שבקבוצה ומשיג את המטרה הבאה והמשמעותית יותר בעינינו:

המטרה השנייה, היא שימוש בריצה כדי ליצור חיבור בין בני הנוער. לפעילות המשותפת מגיעים בני נוער מכל רחבי ירושלים, שמעבר לחוסר היכרותם האחד עם השני הם גם לא דוברים האחד את שפתו של השני. אז איך תוך פחות ממספר חודשים נוצרים ביניהם קשרים עמוקים וחברויות חוצות גבולות?

כדי ליצור את החיבור הכל כך נדיר בין בני נוער שמגיעים מתרבויות שונות לחלוטין, אנו מקיימים מפגשי גיבוש, בהם אנחנו מקפידים לבחור מחנות משותפים בין תחביביהם ועולמם של בני הנוער, ללא קשר לשפתם. יש מגוון רחב שנע מארוחה משותפת לאחר האימון בתיווך של הרכזת של העמותה שדוברת עברית וערבית, ועד לפעילות ספורטיבית מעניינת כמו הליכה לקיר טיפוס או משחק כדורגל בחוף ים. חשוב לציין כי מתוך הפעילות נוצרים נושאי שיחה שיכולים לשמש לדו שיח והעמקת החיבור בין בני הנוער (בתיווך הרכזת).

למרות שחלק מהמפגשים יכולים להראות כמו פעילות רגילה יחסית, יכולות להיות לכך השפעות מדהימות:

קבלת השונה בקבוצת הנוער של רצים ללא גבולות
קבלת השונה בקבוצת הנוער של רצים ללא גבולות

איך מחנכים לחיים משותפים ברצים ללא גבולות

ראשית, פעילויות רבות שקיימות במערב העיר, כמו קיר טיפוס, לא קיימות במזרח ירושלים כלל. לכן מדובר בהזדמנות מעולה עבור בני נוער רבים להכיר בפעם הראשונה בחייהם פעילות חדשה ומעניינת. עובדה שמייצרת התלהבות רבה.

שנית, אימונים אלה שוברים שגרה ומאפשרים למתאמנים לנוח קצת מאימוני הריצה. האימונים יכולים לעיתים להיות מתישים ומעייפים, ולכן אנחנו דואגים לגוון בפעילות מקורית יותר במקביל לאימונים.

ושלישית, וזו הנקודה הכי חשובה – מפגשי הגיבוש מאפשרים לנערים להתחבר אחד לשני ולקבל את האחר. בניגוד לאימון, שבו פעמים רבות יש רצון להצליח ולהשתפר אינדיוודואלית, במפגשי גיבוש כולנו חושבים על רווחת הקבוצה. כך נוצרים קשרים חדשים ומעמיקים בין בני נוער, שהופכים את הקבוצה למקום כל כך מיוחד בירושלים.

בנוסף, אנחנו מקיימים בתוך האימונים מעגלי שיח על בסיס שבועי – שבהם אנחנו שואלים שאלה אחת בכל שבוע ובני הנוער צריכים לענות עליה. לדוגמא – מה הסדרה או הסרט האהוב עליך, מה התחביבים שלך וכו'. שאלות אלו מאפשרות לגלות ולהציג עולם פנימי מעניין של בני נוער מתרבות אחת לבני נוער מתרבות אחרת:

ברב המקרים בני הנוער שמגיעים לפעילות קבוצת הריצה דוברים ערבית או ערבית בלבד, ולא יכולים בתחילת השנה לתקשר אחד עם השני. מעגלי השיח האלה מאפשרים להם להכיר אחד את השני על אף מחסום השפה, ולגלות שהם דומים יותר ממה שחשבו עד עתה.

קבוצת הריצה המשותפת לנוער בלונדון
קבוצת הריצה המשותפת לנוער בלונדון

פלטפורמה ללימוד שפתו של האחר

חוסר השפה דווקא מתמרץ בני נוער רבים ללמוד זה את שפתו של אחר. ולא פעם ראינו נער ערבי שהחליט ללמוד את השפה העברית של חבריו היהודים כדי להעמיק את התקשורת עימם. דוגמא מצוינת לכך היא נער בשם וואליד, שהגיע להתאמן משכונת ראס אל עמוד במזרח ירושלים.

כאשר רק הצטרף לקבוצה, היה וואליד נער מאוד מופנם שדיבר ערבית בלבד, ולא כל כך הצליח ליצור קשרים עם שאר חברי הקבוצה. אבל ברגע שהתחלנו את פעילות הגיבוש הוא נפתח, ומצא המון נקודות משותפות עם שאר חברי הקבוצה, יהודים ערבים – כמו גם טעם דומה במוזיקה (דודו אהרון ועופר לוי לדוגמא), או בסרטים, ובהמשך הוא אף קיבל מוטיבציה ללמוד עברית. 

עד היום שומר וואליד על קשר עם החברים שהכיר באותה שנה, והיום הוא דובר עברית שוטפת ולומד במכינה קדם אוניברסיטאית, מתוך רצון ללמוד רפואה לאחר מכן.

משלחות לחו"ל וימי גיבוש

מפגש הגיבוש האחרון בשנה הזאת היה גם האימון והמפגש האחרון לשנת האימונים הנוכחית. בפעם זו יצאה קבוצת הנוער לאימון ריצה בחוף פולג היפיפיה שבנתניה, וקיימה שם אימון ריצה ותרגילי כוח, ולאחר מכן שחייה וארוחה משותפת.

המפגש היה מרגש במיוחד. למרות שבשנה זו בוטלה המשלחת לחו"ל (משלחת ייצוגית למרוץ באחת מערי אירופה) עקב הקורונה והתמודדנו עם קושי רב לקיים פעילות רציפה, בני הנוער המשיכו להגיע לפעילות. למרות הקושי האימונים ומפגשי הגיבוש עברו לעיתים ל-ZOOM והמוטיבציה נשארה גבוהה. הרצון שלנו לראות את בני הנוער מתגבשים, מתאמנים כתף אל כתף ומקבלים את השונה – התמשש לחלוטין גם השנה למרות המציאות המאתגרת.

לכן הרגשנו שמגיעה לקבוצה סגירת מעגל טובה – ויזמנו את אימון הגיבוש המסכם הזה.

גיבוש בחוף הים בנתניה של רצים ללא גבולות
גיבוש בחוף הים בנתניה של רצים ללא גבולות

יש לכם רעיונות נוספים למפגשי גיבוש נוספים ומעניינים לבני הנוער? כתבו לנו כאן בתגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *